وزیر آموزش و پرورش گفت: جشنواره بینالمللی فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران
زمین پیوند بین اقوام است و گلستان از استانهایی است که ظرفیت خوبی برای
برگزاری و میزبانی این جشنوارهها دارد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان،
یوسف نوری جمعه شب 20 آبان ماه 1401 در پانزدهمین جشنواره بینالمللی
فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین در گرگان گفت: این جشنواره پیوند بین
اقوام است و لازم است قومها کنار هم بیایند و همدیگر را بشناسند. گلستان
از استانهایی است که ظرفیت خوبی برای برگزاری و میزبانی این جشنوارهها
دارد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که گردشگری عاملی برای صلح و دوستی است، بیان کرد: در ایران اسلامی میراث ملموس و ناملموس(مادی و معنوی) بسیاری داریم که نمونه آن وجود سه هزار مدل آش، سه هزار و ۱۱۱ مدل نان محلی، ۶ هزار عروسک و غیره داریم که هر کدام کارکرد و کاربرد خاصی دارند و هر یک آوا و ترانه مخصوص به خود را دارند.
وی اضافه کرد: هویت ما علاوه بر زبان، گویش، دین و مذهب، بخشی هم همین نان، آش و عروسکها است.
نوری به دیوار بزرگ گرگان اشاره کرد و گفت: اگر چنین دیوار ۲ هزار کیلومتری در هر یک از کشورهای دنیا وجود داشت، مردم حداقل به اندازه یک خشت سرمایهگذاری میکردند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه این مراسم بر تبیین ۶ ساحت تربیتی دانشآموزان در مدارس با رویکرد فرهنگی، تربیتی و گردشگری تاکید کرد.
وی اضافه کرد: این ۶ ساحت براساس سند تحول بنیادین نظام آموزش بنا شده که دانشآموزان را به بازدید و گردشگری ببریم. این ۶ ساحت شامل تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تربیت اقتصادی و حرفهای، تربیت علمی و فناوری، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت زیستی و بدنی و نیز تربیت زیبایی شناختی و هنری است.
نوری خاطرنشان کرد: در ساحت تربیتی اعتقادی و عبادی دانشآموزان را به اماکن مذهبی و زیارتی، در ساحت تربیت اقتصادی و حرفهای به سمت واحدهای صنعتی، خدماتی و کشاورزی و در ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی به موزههایی میرویم که تربیت اجتماعی را داشته باشند.
وی گفت: در ساحت تربیت علمی و فناوری به سمت شرکتهای دانشبنیان خواهیم رفت، در ساحت تربیت زیستی و بدنی به سمت اماکن ورزشی و در ساحت تربیت زیبایی شناختی و هنری به سمت اماکن گردشگری میرویم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: تمام ساحتهای تربیتی را باید در دوره کودکی شکل داد تا آینده گردشگری شکل بگیرد.
وی ادامه داد: در ایران اسلامی علیرغم داشتن میراث فرهنگی و معنوی، اما نتوانستیم بهره لازم را از آن ببریم.
لزوم نهادینه سازی گردشگری از دوران کودکی
نوری تصریح کرد: وقتی گردشگری در اقتصاد کشور نقشی نداشته باشد چارهای نیست از دوران کودکی زمینه گردشگری در آینده را فراهم کنیم.
وی گفت: برای این کار براساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی و سند راهبردی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، میتوان تفاهمنامهای بین این ۲ وزارتخانه منعقد شود تا هر ۲ سند تحقق یابد.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: این پیوند و تفاهمنامه میتواند دانشآموزان را از حافظه محوری خارج کند و این فرزندان ما شاداب شوند.
وی یادآور شد: در این راستا و اجرای ۶ ساحت تربیتی، در تابستان گذشته (سال ۱۴۰۱)، ۲ میلیون دانشآموز به سفرهای یک روزه رفتند.
نوری بیان کرد: در سال تحصیلی جاری، سفرهای پیشرفته یا همان راهیان پیشرفته را با حضور رییس جمهور آغاز کردیم که در گام نخست و ساحت علمی و فناوری، گردشگری را در قالب بازدید سفرهای فناوری، علمی و آموزشی انجام دادیم که همان سفرهای میدانی و هدفمند است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: نیاز است این ارتباط وجود داشته باشد و گلستان هم ظرفیت خوبی در این زمینه دارد.
نوری ادامه داد: البته از والدین تقاضا داریم اجازه دهند تا فرزندانشان در قالب این اردوها در بخشهای مختلف جامعه البته با معلمان خود بروند و فضاها را ببینند تا شاهد تربیت نسلی مبتنی بر سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش باشیم.
فعالیت 110 هنرستان گردشگری در کشور
وی افزود: اکنون ۱۱۰ هنرستان گردشگری و ۳۴۰ اردوگاه فرهنگی و تربیتی در کشور داریم که پس از فعال شدن با مشارکت مردم در سرمایهگذاری و حضورشان، شاهد حضور بیشتر دانشآموزان باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که گردشگری عاملی برای صلح و دوستی است، بیان کرد: در ایران اسلامی میراث ملموس و ناملموس(مادی و معنوی) بسیاری داریم که نمونه آن وجود سه هزار مدل آش، سه هزار و ۱۱۱ مدل نان محلی، ۶ هزار عروسک و غیره داریم که هر کدام کارکرد و کاربرد خاصی دارند و هر یک آوا و ترانه مخصوص به خود را دارند.
وی اضافه کرد: هویت ما علاوه بر زبان، گویش، دین و مذهب، بخشی هم همین نان، آش و عروسکها است.
نوری به دیوار بزرگ گرگان اشاره کرد و گفت: اگر چنین دیوار ۲ هزار کیلومتری در هر یک از کشورهای دنیا وجود داشت، مردم حداقل به اندازه یک خشت سرمایهگذاری میکردند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه این مراسم بر تبیین ۶ ساحت تربیتی دانشآموزان در مدارس با رویکرد فرهنگی، تربیتی و گردشگری تاکید کرد.
وی اضافه کرد: این ۶ ساحت براساس سند تحول بنیادین نظام آموزش بنا شده که دانشآموزان را به بازدید و گردشگری ببریم. این ۶ ساحت شامل تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تربیت اقتصادی و حرفهای، تربیت علمی و فناوری، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت زیستی و بدنی و نیز تربیت زیبایی شناختی و هنری است.
نوری خاطرنشان کرد: در ساحت تربیتی اعتقادی و عبادی دانشآموزان را به اماکن مذهبی و زیارتی، در ساحت تربیت اقتصادی و حرفهای به سمت واحدهای صنعتی، خدماتی و کشاورزی و در ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی به موزههایی میرویم که تربیت اجتماعی را داشته باشند.
وی گفت: در ساحت تربیت علمی و فناوری به سمت شرکتهای دانشبنیان خواهیم رفت، در ساحت تربیت زیستی و بدنی به سمت اماکن ورزشی و در ساحت تربیت زیبایی شناختی و هنری به سمت اماکن گردشگری میرویم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: تمام ساحتهای تربیتی را باید در دوره کودکی شکل داد تا آینده گردشگری شکل بگیرد.
وی ادامه داد: در ایران اسلامی علیرغم داشتن میراث فرهنگی و معنوی، اما نتوانستیم بهره لازم را از آن ببریم.
لزوم نهادینه سازی گردشگری از دوران کودکی
نوری تصریح کرد: وقتی گردشگری در اقتصاد کشور نقشی نداشته باشد چارهای نیست از دوران کودکی زمینه گردشگری در آینده را فراهم کنیم.
وی گفت: برای این کار براساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی و سند راهبردی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، میتوان تفاهمنامهای بین این ۲ وزارتخانه منعقد شود تا هر ۲ سند تحقق یابد.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: این پیوند و تفاهمنامه میتواند دانشآموزان را از حافظه محوری خارج کند و این فرزندان ما شاداب شوند.
وی یادآور شد: در این راستا و اجرای ۶ ساحت تربیتی، در تابستان گذشته (سال ۱۴۰۱)، ۲ میلیون دانشآموز به سفرهای یک روزه رفتند.
نوری بیان کرد: در سال تحصیلی جاری، سفرهای پیشرفته یا همان راهیان پیشرفته را با حضور رییس جمهور آغاز کردیم که در گام نخست و ساحت علمی و فناوری، گردشگری را در قالب بازدید سفرهای فناوری، علمی و آموزشی انجام دادیم که همان سفرهای میدانی و هدفمند است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: نیاز است این ارتباط وجود داشته باشد و گلستان هم ظرفیت خوبی در این زمینه دارد.
نوری ادامه داد: البته از والدین تقاضا داریم اجازه دهند تا فرزندانشان در قالب این اردوها در بخشهای مختلف جامعه البته با معلمان خود بروند و فضاها را ببینند تا شاهد تربیت نسلی مبتنی بر سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش باشیم.
فعالیت 110 هنرستان گردشگری در کشور
وی افزود: اکنون ۱۱۰ هنرستان گردشگری و ۳۴۰ اردوگاه فرهنگی و تربیتی در کشور داریم که پس از فعال شدن با مشارکت مردم در سرمایهگذاری و حضورشان، شاهد حضور بیشتر دانشآموزان باشیم.